Logopedia

Data: 2020-04-19 • Kategoria:

Drodzy Rodzice

W związku z dalszym zawieszeniem zajęć w Ośrodku Szkolno- Wychowawczym oraz ograniczeniem możliwości udzielenia bezpośredniego wsparcia logopedycznego naszym uczniom pragniemy podzielić się z Wami naszą wiedzą, pomysłami zabaw i ćwiczeń stymulujących rozwój komunikacji, które możecie wykorzystać w domu.

  • Jak wspierać rozwój mowy i komunikacji dziecka:

- Stosujmy „ Kąpiel słowną”. Komentujmy możliwie często to, co sami robimy i co robi dziecko. Mówmy do naszego dziecka wyraźnie, by wszystkie wypowiadane przez nas słowa były czytelne. Unikamy zdrobnień, opisujemy przedmioty, czynności. Starajmy się wyróżniać – gestem, intonacją – nazwy w wypowiedziach.

- Obserwujmy dziecko i podążajmy za nim: podsycajmy w dziecku chęć komunikowania się a jednocześnie dostrzegajmy jego potrzeby. Nie wyręczajmy dziecka – niech próbuje nam je przekazać tak jak umie. Zachęcajmy dziecko aby uczyło się dokonywać wyboru np. zabawy („balonikiem czy piłką”). Ćwiczymy reakcję na pytania zamknięte ( „tak”, „nie”).

- Codziennie czytajmy dziecku. Jeżeli dziecko nie mówi, opowiadajmy treść książki, wskazujmy, nazywajmy obrazki a także szukajmy elementów. Rozwijamy nie tylko słownik czynny i bierny, ale również koncentrację, percepcję wzrokową i słuchową. Sprawdzajmy, czy rozumie wszystkie wyrazy, zadając mu pytania.

- Ćwiczmy rozumienie podczas codziennego funkcjonowania w domu - zachęcajmy do wskazywania, nazywania przedmiotów, osób i czynności znanych dziecku - ( związanych np. z jedzeniem, ubieraniem…).

- Bawmy się razem z dzieckiem, śpiewajmy, recytujmy krótkie wierszyki - każda rymowanka, wierszyk, zabawy dźwiękonaśladowcze mają ogromny wpływ na pozytywny rozwój percepcji i uwagi słuchowej. Sprzyjają rozwojowi poznawczemu oraz pozytywnie kształtują funkcje językowe.

- Podczas zabawy wykonujmy ćwiczenia lewopółkulowe – układaj, dopasowuj, segreguj, dokonuj kategoryzacji, analizuj, łącz – bo lewa półkula mózgu odpowiada za mowę.

- Rozwijajmy uwagę słuchową – bawmy się w odtwarzanie rytmów, rozpoznawanie odgłosów otoczenia. Mogą to być dźwięki domowe. Ukształtowane funkcje słuchowe warunkują prawidłowy rozwój mowy.

-Usprawniajmy motorykę narządów artykulacyjnych - poprzez zabawy dźwiękonaśladowcze, stymulację obszaru ustno – twarzowego, zabawy oddechowe. Stymulujmy aparat mowy poprzez użycie masażerów, szczoteczek o różnej miękkości i twardości. Róbmy przed lustrem śmieszne minki – zachęcajmy dziecko do naśladowania.

- Usprawniajmy motorykę małą – rozwój motoryki małej ma ogromny wpływ na rozwój mowy, ponieważ obie te sfery są ze sobą mocno powiązane. Manipulując rękoma aktywizujemy elementy kory mózgowej odpowiedzialne za ruch, a tym samym pobudzamy ośrodek ruchowy mowy. Dlatego też warto wspierać rozwój dziecka stwarzając mu okazję do usprawniania rąk i zabaw stymulujących motorykę małą.

- Usprawniajmy również motorykę dużą – razem z dzieckiem biegaj, skacz, jedź na rowerze, czworakuj, turlaj się. Bo w zdrowym ciele – piękna mowa.

Zapraszamy do zapoznania z materiałami w załącznikach.

Propozycje zabaw i wierszyków .

  • PROPOZYCJE ZABAW (motoryka mała):
    (jeśli dziecko nie jest w stanie samodzielnie wykonywać ruchów celowych, możemy kierować manualnie dzieckiem)
  • rysowanie i malowanie rączkami oraz przyborami na różnorodnych powierzchniach, strukturach oraz materiałach;
  • lepienie, wałkowanie, ugniatanie, rzeźbienie z plasteliny, ciastoliny, modeliny, masy solnej, masy piaskowej itp.;
  • chwytanie i przenoszenie małych przedmiotów paluszkami,
  • zgniatanie, formowanie, ugniatanie kulek z papieru, gazet, folii spożywczej itp.;
  • mieszanie, przesypywanie, przelewanie piasku, ryżu, kaszy, wody, hydrożelu itp.;
  • dotykanie przedmiotów o różnej fakturze;
  • budowanie z klocków o różnych fakturach i kształtach;
  • dopasowywanie kształtów do różnych otworów.
  • klaskanie, zabawy paluszkowe, masażyki dziecięce.
  • WIERSZYKI DŹWIĘKONAŚLADOWCZE

Czytając wierszyki dziecku – zachęcamy je do naśladowania odgłosów wysłuchanych w wierszu.

Co słychać na wsi? W. Chotomska

Na łące słychać: kle, kle!

Na stawie: kwa, kwa!

Na polu: kra, kra!

Przed kurnikiem: kukuryku!

Kokoko w kurniku.

Koło budy słychać: hau! Na progu: miau!

A co słychać w domu,

Nie powiem nikomu.

Odgłosy

Jedzie pociąg – fu, fu, fu

Trąbi trąbka – tru, tru, tru

A bębenek – bum, bum, bum

Na to żabki – kum, kum, kum

Konik człapie – człap, człap, człap

Woda z kranu – kap, kap, kap

Mucha bzyczy – bzy,bzy, bzy

A wąż syczy – sy, sy, sy

A owieczki – me, me, me

Co kotek miał? M. Kownacka

Mały Jasio kotka przy kominku spotkał.

Ukłonił się kapeluszem - porozmawiać z kotkiem muszę:

- miał kotek siostrę? - Miau!...

- Miał kotek pazurki ostre? - Miau!...

- Miał kotek mamę i tatę? - Miau!...

- Miał kotek na grzbiecie łatę? - Miau!...

I tak sobie przez godzinkę rozmawiali przed kominkiem!

Teksty wierszyków masażyków zaczerpnięte zostały z tradycyjnych zabaw oraz literatury:
M. Bogdanowicz “Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki”
B. Kołodziejski “Utulanki czyli piosenki na dziecięce masażyki”
A. Półtorak “Szmatki z tęczowej szufladki. Wierszyki do masażyków i zabaw paluszkowych”.

Załącznik 1. Propozycje zabaw i wierszyków.

  • PROPOZYCJE ZABAW (motoryka mała):
    (jeśli dziecko nie jest w stanie samodzielnie wykonywać ruchów celowych, możemy kierować manualnie dzieckiem)
  • rysowanie i malowanie rączkami oraz przyborami na różnorodnych powierzchniach, strukturach oraz materiałach;
  • lepienie, wałkowanie, ugniatanie, rzeźbienie z plasteliny, ciastoliny, modeliny, masy solnej, masy piaskowej itp.;
  • chwytanie i przenoszenie małych przedmiotów paluszkami,
  • zgniatanie, formowanie, ugniatanie kulek z papieru, gazet, folii spożywczej itp.;
  • mieszanie, przesypywanie, przelewanie piasku, ryżu, kaszy, wody, hydrożelu itp.;
  • dotykanie przedmiotów o różnej fakturze;
  • budowanie z klocków o różnych fakturach i kształtach;
  • dopasowywanie kształtów do różnych otworów.
  • klaskanie, zabawy paluszkowe, masażyki dziecięce.

  • WIERSZYKI DŹWIĘKONAŚLADOWCZE

Czytając wierszyki dziecku – zachęcamy je do naśladowania odgłosów wysłuchanych w wierszu.

Co słychać na wsi? W. Chotomska

Na łące słychać: kle, kle!

Na stawie: kwa, kwa!

Na polu: kra, kra!

Przed kurnikiem: kukuryku!

Kokoko w kurniku.

Koło budy słychać: hau! Na progu: miau!

A co słychać w domu,

Nie powiem nikomu.

Odgłosy

Jedzie pociąg – fu, fu, fu

Trąbi trąbka – tru, tru, tru

A bębenek – bum, bum, bum

Na to żabki – kum, kum, kum

Konik człapie – człap, człap, człap

Woda z kranu – kap, kap, kap

Mucha bzyczy – bzy,bzy, bzy

A wąż syczy – sy, sy, sy

A owieczki – me, me, me

Co kotek miał? M. Kownacka

Mały Jasio kotka przy kominku spotkał.

Ukłonił się kapeluszem - porozmawiać z kotkiem muszę:

- miał kotek siostrę? - Miau!...

- Miał kotek pazurki ostre? - Miau!...

- Miał kotek mamę i tatę? - Miau!...

- Miał kotek na grzbiecie łatę? - Miau!...

I tak sobie przez godzinkę rozmawiali przed kominkiem!

Teksty wierszyków masażyków zaczerpnięte zostały z tradycyjnych zabaw oraz literatury:
M. Bogdanowicz “Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki”
B. Kołodziejski “Utulanki czyli piosenki na dziecięce masażyki”
A. Półtorak “Szmatki z tęczowej szufladki. Wierszyki do masażyków i zabaw paluszkowych”.

Opracowały:

Grażyna Cienkowska

Barbara Gorczyńska

Małgorzata Bandurska